Nog meer handige websites voor bloggers (via kaboompics)
Blogloving

Hoe schrijf je een killer blog post? Zo!

Bloggen draait om schrijven, schrijven, schrijven én gelezen worden. Maar hoe schrijf je een killer blog post die iedereen wil lezen en delen? Heel makkelijk: dat doe je zo!

Hoe schrijf je een killer blog? Zo schrijf je de perfecte blog post!

Als blogger ben je natuurlijk maar met één ding bezig: hoe krijg ik zoveel mogelijk gratis spullen… schrijf ik een killer blog post die iedereen wil lezen? Bloggen draait om schrijven en gelezen worden. Iedereen die online publiceert, wil gelezen worden.

Wellicht een wat zwart-wit statement, toch geloof ik nooit zo dat je online publiceert en het je werkelijk niets uitmaakt of mensen nu wel of niet je blog of website lezen. Zelfs bloggers die ‘alleen voor zichzelf schrijven’ willen dat hun content gelezen wordt. Anders schrijf je wel met pen en papier, in een dagboek, dat je daarna weer achterin een la kunt leggen waar niemand het kan vinden.

Maar hoe schrijf je dan die killer post?

Simpel, met de volgende zeven stappen is dat ook voor jou een eitje:

  1. Regel je eigen domein – Gratis of betaald, zonder domein heb je geen blog.
  2. Bedenk een onderwerp om over te schrijven – Liefst over onmisbare dingen waar iedereen op zit te wachten.
  3. Verzin een pakkende titel met minstens één maar liever meer superlatieven – Want Hoe Meer Catchy Woorden Hoe Sneller Je De Aandacht Trekt!!1!
  4. Schrijf een paar honderd woorden over die onmisbare dingen, foutloos – Als je eenmaal de aandacht hebt getrokken, moet je die natuurlijk wel vast zien te houden met killer content zonder spelfouten. De ideale lengte ligt tussen de 300 en 1500 woorden, naar het schijnt.
  5. Illustreer met pakkende plaatjes – Van wuivende palmen tot handen op een laptop, er zijn altijd wel gratis foto’s die perfect (of helemaal niet, lekker mysterieus) passen bij je content. Of nog beter: een kleurrijke infographic!
  6. Lees na – Want foutloos, weet je nog? Het kan zomaar zijn dat ergens een halve zin of typo staat, nog ergens een komma mist of je een zin nog net iets beter kunt verwoorden. Nalezen dus.
  7. Publiceer – En leun achterover tot de bezoekers, social shares en uiteindelijk de centen binnenstromen.

Tadaah! De weg naar een killer blog post in slechts 7 (zeven!) stappen. Ik leun vast achterover…

Zo schrijf je de perfecte blog post!

[voeg hier een lyrisch enthousiaste onderschrift in]

Goed, bovenstaande is natuurlijk een enorme kort-door-de-bocht benadering voor het schrijven van een goede blog post. En, eerlijk is eerlijk, ook ik kan af en toe wel een opfriscursus gebruiken. Want om mezelf nu het ultieme voorbeeld van een killer blogger te noemen…

Het tegendeel is eerder waar: ik schrijf goed, maar lang niet altijd foutloos, gebruik Nederlandse en Engelse woorden door elkaar, heb na bijna zes jaar bloggen nog stééds geen niche gekozen en publiceer de laatste maanden zo onregelmatig dat je daar dan weer bijna de klok op gelijk kunt zetten.

Schrijftips waar je wel iets aan hebt

Maar nu je hier bent, geef ik je graag een paar schrijftips waar je wél iets aan hebt. Want killer content creëren is namelijk echt niet zo moeilijk en met een paar simpele stappen voor iedereen binnen handbereik.

  • Kies onderwerpen waar je zelf blij van wordt of uren over kunt vertellen – Hoe leuker jij het schrijven over een onderwerp vind, hoe makkelijker het is om ook op langere termijn te blijven schrijven over die onderwerpen.
  • Schrijf persoonlijk – Zeker bezoekers van persoonlijke blogs lezen jouw content omdat ze een klik met je hebben en meer willen weten over jou en jouw ideeën.
  • Schrijf niet té persoonlijk – Persoonlijk schrijven graag, maar details over je ziekbed, ruzies met je werkgever, poepende baby’s of andere TMI details kun je online maar beter achterwege laten. Net als een overdaad aan spreektaal: eigen uitdrukkingen prima, maar teksten vol smileys, ha ha ha, kekke straattaal die je ‘mattie’ prima maar verder niemand anders begrijpt, maken het voor de gemiddelde bloglezer niet makkelijker of leuker.
  • Structuur – Niet zozeer in planning en publiceren, maar structuur in je blog post is wel belangrijk. Een duidelijke titel, een korte introductie, duidelijke opbouw en een goede conclusie of afsluiter zorgt dat je lezers weten waar ze aan toe zijn.
  • Schrijven is schrappen – Vertel je een boodschap in 300 woorden terwijl het ook in 100 kan? Vertel het dan in 100 woorden.
  • Wees eerlijk en betrouwbaar – Je hoeft niet overal iets van te weten, zorg dat wat je schrijft klopt. Ga op onderzoek uit, wees transparant wanneer je advertorials plaatst of over ontvangen producten schrijft.
  • Schrijf (zo goed als) foutloos – Ja, ook ik ontdek nog weleens een spelfout in mijn eigen tekst na het publiceren of word erop gewezen door lezers (hoi pap en mam!). Een tekst met daarin meer dan een enkele spelfout publiceren getuigt echter van weinig geduld of zelfkennis. Laat desnoods een ander je tekst nalezen voor je publiceert, zeker als je weet dat taal niet echt je ding is.
  • Wees origineel, geen copycat – Content jatten van anderen is een echte no go, maar met honderdduizenden blogs wereldwijd is het schier onmogelijk altijd 100% origineel te zijn. Er heeft altijd wel iemand geschreven over de beste stedentrip-bestemmingen, het allerlekkerste sandwich-recept of die ultieme film top honderd. Laat je daardoor niet weerhouden ook over die onderwerpen te schrijven. Je kunt namelijk wel op zoek naar een eigen insteek, persoonlijke beleving en online identiteit. Schrijf vanuit je eigen beleving en ervaring en het wordt alsnog een stuk unieke content.

Meer geweldige blog posts over bloggen lezen?

En nu maar hopen dat er geen fouten in deze post staan. Deel je ook meteen deze killer infographic?

Infographic: Hoe schrijf je een killer blog post?

Hoe schrijf je een killer blog post? Zo! Met handige infographic

Wat is jouw ultieme tip om killer blog posts te schrijven?

Chaotische spraakwaterval met een voorliefde voor kaas, tattoos & tongvallen. Deelt haar leven met twee zwart-witte katten en houdt niet van hobby's. Schrijft graag over reizen, hotspots en de (on)zin van het dagelijkse leven. Dat doet zij onder meer op www.watzijzegt.com.

19 Reacties

  • Aniek

    Bij jezelf blijven en schrijven over wat je zelf echt leuk vind. Anders wordt het direct te gemaakt en kost het je ook nog eens meer energie. Ben je zelf enthousiast dan schrijf je die blogpost veel sneller en beter. Lijstjes werken goed om snel lezers te krijgen, maar de vaste lezer ziet toch liever echte reisverhalen merk ik.

    • Natasja

      Eens! Al heb ik zelf meer dan eens gehad dat posts waar ik zelf heel enthousiast over was en tijd in gestoken had stukken minder aandacht of reacties kregen dan sommige van die snelle lijstjes. Die ik trouwens vaak met net zoveel plezier in elkaar zet, maar dat is dan ook weer persoonlijk denk ik :) Vooral de kunst om daar een mooie balans in te vinden!

  • Ester

    Ik blog inmiddels 14 jaar en mijn blog is nooit echt heel bekend geworden, maar daar heb ik geen problemen mee. Ik blog dus ook zeker niet om ‘meer aandacht’ of om killer blogposts te maken. Het is inderdaad waar dat het prettig is als je merkt dat mensen je content lezen, maar het hoeft wat mij betreft niet altijd ‘meer’ te zijn. Goed is goed, ik ben snel tevreden. :)

    Ik heb een trouwe groep volgers die mijn berichten al jaren leest en ben dankzij mijn blog zelfs gevraagd om columnist te worden voor een bekende krant, werk wat ik inmiddels alweer enige tijd met veel plezier doe. Kortom: Je hoeft niet groots en bekend te zijn en een eigen boek uitgebracht te hebben om ertoe te doen. Waarderen wat je hebt vind ik het allerbelangrijkste!

    • Natasja

      Groter en/of meer is zeker niet altijd beter! Deze post mag je wat dat betreft ook met een korreltje zout lezen hoor, zo was in elk geval de intro bedoeld ;-) Ik denk ook dat het najagen van steeds maar ‘meer’ ook echt geen betere content oplevert.

      En supertof dat je dankzij je blog zo’n mooie klus hebt gekregen!

  • Jessica

    Wat een handig en leuk artikel & leuk geschreven Natas! Ik merk zelf dat informatieve artikelen met veel foto’s populair zijn. En lijstjes. En lezers gaven laatst in een lezersonderzoek aan dat ze toch ook wel meer persoonlijke (reis-)verhalen willen lezen. En onderwerpen waar nog maar weinig informatie over is. En daarnaast; veel promoten! Je kunt nog zo’n goed artikel hebben geschreven, maar je moet wel een klein duwtje geven om het artikel viral te laten gaan. Ik vind het wel interessant om met die balans tussen spammen en promoten te spelen. Je wilt namelijk niet dat mensen je vervelend gaan vinden, maar je wilt wel dat jouw content zijn rechtmatige 10 seconds of fame verdient! ;p

    • Natasja

      Dat blijft ook lastig. Merk dat ik op Twitter bijvoorbeeld bij sommige bloggers constant dezelfde berichten langs zie komen, maar intussen deel ik mijn eigen blog berichten ook geregeld.

      En ik hoor ook vaak dat mensen de persoonlijke verhalen het leukst vinden. Men wil vooral graag de blogger zelf leren kennen denk ik :)

  • rachelkromdijk

    Wat een super handige tips hier heb ik erg veel aan!
    vertel namelijk altijd alles in alle details.. en dat maakt een artikel vaak ‘te lang! liefs

  • Sabine

    Handige tips! Schrijven is schrappen: zó waar! Ik reviseer mijn artikelen altijd zo’n 10 keer, en elke keer gaat er vaak weer een nutteloze zin uit haha. Het gevaar van zo vaak lezen is dat ik soms een foutje niet zie. Zo had ik laatste geschreven dat ik op de motor in Griekenland door de Oostenrijkse bergen ging hahaha. Griekse bergen dus. Echt niet gezien. Gelukkig is daar mijn moeder :D

    • Natasja

      Haha, dat overkomt mij dus ook nog te vaak. En dan krijg ik ineens weer een berichtje van m’n moeder: “Leuke blog! Zag nog wat typo’s” :’) Lang leve mama’s haha!

  • Bianca Ronday

    Leuk en eerlijk geschreven. Er zitten zeker bruikbare tips tussen. Zelf zit ik sterk in het stadium, maar ik schrijf voor mezelf. Ondertussen kijk ik wel 3x per week naar mijn analytics en baal van dagen met nagenoeg geen bezoekers. *gaat weer met haar kop in het zand.*

    • Natasja

      Ah, niet doen hoor! Ik merk dat ik me ook nog teveel kan laten leiden door bezoekersaantallen, maar merk ook dat zodra ik zelf met meer plezier schrijf het ook terug te zien is in reacties en statistieken. Zelf lol hebben in het bloggen is dus sowieso het belangrijkst, met gelezen worden op een goede tweede plek denk ik :)

    • Natasja

      Dat blijft altijd lastig! Ga je voor een omschrijvende SEO titel of voor een flitsende aandachtstrekker, ik dub ook nog geregeld :)

  • Shirley

    Leuke infographic! Als je gewoon blogt voor de lol, zoals ik, moet het in mijn ogen vooral leuk blijven. Mijn moeder wijst me ook wel eens op typfouten. Nog erger, ook wel eens voor de artikelen die ik voor mijn werk schrijf :’) Teksten beter nalezen, is voor mij een aandachtspunt. Ik lees al snel wat ik wil/denk dat er staat.

    • Natasja

      Eens: bloggen moet zeker leuk blijven! Dat geldt voor mij als hobbyblogger net zo goed. Maar een fatsoenlijke tekst zonder (of in elk geval met minimale spelfouten) vind ik toch wel een vereiste. Lang leve mama’s die meelezen!

%d bloggers liken dit: