Content creator, wat is dat nu eigenlijk? Simpel gezegd is iedereen die content creëert voor media een content creator. Van tekstschrijver tot fotograaf en videomaker. Hoe word je nu een succesvolle content creator? Met deze eigenschappen kom je een heel eind!
Succesvolle eigenschappen van een content creator
Contentcreatie is tegenwoordig een onmisbare marketing tool. Wie content creëert, deelt (veelal gratis) informatie met lezers. Deze informatie kan in eindeloos veel vormen worden gegoten, van foto’s en blogartikelen tot infographics, whitepapers en video’s.
Doel van het delen van deze content? Het verbinden van lezers, gebruikers en klanten aan je merk en het bereiken van potentiële nieuwe klanten. Je deelt kennis, wekt vertrouwen en kunt zelfs als expert in je vakgebied worden gezien.
9 eigenschappen van een succesvolle content creator
Hoe word je nu een succesvolle content creator? Los van mateloos enthousiasme om dingen te maken en delen (een passie, om er even een persoonlijk jeukwoord in te gooien) en discipline, zijn er meer succesvolle eigenschappen nodig. Met deze eigenschappen kom je al een heel eind!
1. Creatief
Zonder creativiteit is een content creator nergens. Onderwerpen bedenken, ideeën kunnen omzetten in unieke content, beeld bewerken… allemaal voorbeelden van creatieve acties waar je als content creator niet zonder kunt.
2. Multi-tasker
Een content creator heeft vaak verschillende petten op. Je bent schrijver, fotograaf, videomaker en redacteur ineen. Je onderhoudt talloze contacten, beheert je eigen planning en administratie en houdt dus meestal meerdere ballen tegelijk in de lucht.
3. Kent en begrijpt de doelgroep
Misschien wel een van de belangrijkste eigenschappen: weten wie je doelgroep is en wat ze willen. Zonder duidelijk beeld van je doelgroep, is de kans groot dat je boodschap niet aankomt.
4. Nieuwsgierig
Je wil graag alles weten over uiteenlopende onderwerpen en bijt je ergens in vast. Je blijft daarnaast steevast op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de markt.
5. Schrijft regelmatig
Zeker als blogger is regelmatig schrijven belangrijk. Niet per se om steeds nieuwe content te publiceren, wel om je schrijfflow in gang te houden. Dat maakt het vaak een stuk makkelijker om te schrijven wanneer het erop aan komt.
6. Heeft een eigen ‘tone-of-voice’
In een wereld waar de content creators, bloggers en influencers je om de oren vliegen, is niets zo belangrijk als een eigen stem en stijl. Laat je eigen persoonlijkheid doorstralen en mensen komen terug voor je content.
7. Netwerker
Netwerken is om meerdere redenen belangrijk. Niet alleen vergroot het je sociale eigenschappen, het zorgt er ook voor dat mensen in de industrie je leren kennen. In een wereld waarin nog steeds veel dingen via-via worden geregeld, is een groot netwerk dus essentieel om bekendheid te creëren én aan nieuwe opdrachten te komen.
8. Staat stevig in de schoenen
Wie content creëert voor klanten, krijgt geheid feedback of zelfs kritiek. Een beetje stevig in je schoenen staan, is dus belangrijk. Kweek dus die olifantenhuid en vast kritiek niet per se persoonlijk op!
9. Is nooit uitgeleerd
Een eigenschap die eigenlijk elke succesvol persoon heeft: leergierigheid. Je bent nooit uitgeleerd en blijft jezelf uitdagen om de laatste trends, nieuwtjes én kennis te vergaren. Van nieuwe social media en trends tot nieuwe tools om je content te maken.
reactie
Hoi Natasja,
Wil ook gaan schrijven en mijn creativiteit gebruiken om te zeggen wat ik wil zeggen. Mijn beeldspraak gericht toepassen en beelden gebruiken om dat kracht bij te zetten.
Ben toe aan studeren en zoek een opleiding wat mij gaat helpen succesvol te worden in bovenstaande.
Heb je tips?
Hartelijke groet,
Floor
Reageren is niet mogelijk.