Bijna 60% van vakantiegangers laat vakantiebestemming beïnvloeden door sociale media

Sociale media beïnvloeden keuze vakantiebestemming

Sociale media heeft een enorme impact gekregen op de toerisme-industrie. Foto’s van prachtige bestemmingen, idyllische stranden, verlaten plekken… jij hebt ongetwijfeld ook langs talloze vakantiefoto’s gescrold op Instagram en de plekken toegevoegd aan je bucketlist. En je bent niet de enige.

Sociale media beïnvloeden keuze vakantiebestemming

Veel mensen gebruiken sociale media om inspiratie op te doen voor hun volgende vakantie, door hashtags en locatietags te zoeken van plaatsen waarin ze geïnteresseerd zijn. Mensen delen ook hun eigen vakantiefoto’s en -ervaringen op sociale media, waardoor anderen geïnspireerd kunnen worden om dezelfde bestemming te bezoeken.

Uit onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat 57% van de vakantiebestemmingen is geboekt vanwege beelden die men heeft gezien op sociale media. Opmerkelijk is dat een derde ook toegeeft dat de doorslag van het boeken van een vakantie ook is gebaseerd op hoe leuk de foto’s het zullen doen op hun eigen Instagram. Dit onderzoek is online gehouden onder 1000 respondenten.

Bijna 60% van vakantiegangers laat vakantiebestemming beïnvloeden door sociale media

Sociale media-platforms zoals Instagram, Facebook, Pinterest en YouTube staan vol met foto’s en video’s van prachtige reisbestemmingen over de hele wereld, en deze kunnen een grote invloed hebben op hoe mensen hun volgende vakantie plannen.

Naast het feit dat vakantiebestemmingen worden geboekt vanwege de foto’s op social media, geeft 58% aan dat zij vakantietips op Facebook, Instagram en blogs zelfs méér vertrouwen dan suggesties van vrienden en familie. Daarnaast zegt 60% van de mensen hun vakantie-ervaringen tijdens de vakantie online te willen delen.

Bij millennials stijgt dit zelfs naar 97%! 29% van de respondenten zou zelfs een vakantiebestemming afwijzen als het niet mogelijk zou zijn om online te posten tijdens het verblijf (vanwege internetproblemen of blokkades).

Bijna 60% van vakantiegangers laat vakantiebestemming beïnvloeden door sociale media

Sociale media beïnvloeden keuze vakantiebestemming, blijkt uit onderzoek

#fake vakantiefoto’s?

In real-time delen van vakantie belevenissen via Instagram en Facebook is tegenwoordig haast standaard. Het beeld dat daarbij wordt gecreëerd, is niet altijd even eerlijk. 45% van de respondenten geeft toe wel eens Instagram foto’s te bewerken om de vakantie beter te laten lijken dan dat het was.

12% heeft wel eens oude vakantiefoto’s gepost tijdens een huidige vakantie en 11% zegt wel eens foto te hebben gemaakt van een accommodatie en gedaan alsof ze daar verbleven, terwijl dat niet het geval was. Ook heeft 7% wel eens gedaan nog op vakantie te zijn, terwijl zij alweer thuis waren (guilty!).

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door N A T A S J A – WAT ZIJ ZEGT (@natasjadb) op

Een zomer later terug blikken naar mijn reis door Nieuw-Zeeland het jaar ervoor

Stay connected (of digitale detox)

Men roept vaak even offline te willen gaan tijdens hun vakantie; toch vindt ruim driekwart van de respondenten het belangrijk om wifi te hebben tijdens een vakantieverblijf. Zelfs bij een verblijf in eigen land willen ze gebruik kunnen maken van wifi, wat dus aangeeft dat er behoefte is aan meer internet dan alleen de mobiele databundel.

65% heeft tijdens een vakantie een poging gedaan tot een digitale detox; slechts 28% heeft dat ook daadwerkelijk volgehouden. Snap ik stiekem wel, want hoewel ik mijn telefoon ook vaker opzij probeer te leggen, zet ik hem nooit helemaal uit.

Laat jij je beïnvloeden door social media bij het boeken van je volgende vakantie?

Bron: De Reputatiefabriek