Of je nu beginnend blogger of doorgewinterde tekstschrijver bent, je wil een goede tekst met duidelijke boodschap schrijven. Met deze schrijftips kun je ook jouw teksten beter maken!
Verbeter je teksten met deze schrijftips
Als communicatiespecialist en blogger schrijf ik regelmatig. Persoonlijke blogposts, commerciële content voor een website, korte input voor presentaties of juist uitgebreid voor een white paper, de tekstschrijver in mij kan haar lol op. Dankzij die ervaring weet ik inmiddels ook dat elke tekst vaak nog nét iets beter kan. Deze drie simpele schrijftips helpen ook jou je teksten te verbeteren!
1. Wees duidelijk en maak direct je punt
Natuurlijk hoef je als literair schrijver geen boek van slechts twee hoofdstukken te schrijven. Een artikel of blogpost is een ander verhaal. Vraag je zelf af wat het doel van je verhaal is en wat je ermee wil bereiken. Maak dat direct duidelijk.
Zo pen ik in de eerste alinea van deze tekst al neer dat je met deze schrijftips je teksten kunt verbeteren. Zo weet jij als lezer direct wat je kunt verwachten en hoef je niet eerst een lap tekst door te lezen voor je weet waar het over gaat.
2. Blijf consistent in je taalgebruik
Wees duidelijk wie je aanspreekt en blijf dezelfde aanspreekvorm gebruiken. Je en u afwisselen in één tekst zorgt voor onduidelijkheid en staat nog slordig ook. Grote kans dat jij als lezer afhaakt wanneer ik je halverwege dit verhaal ineens als ‘u’ aanspreek.
Zorg ook voor een consistente opbouw van je tekst. Gebruik dezelfde stijl in je (tussen)koppen: maak ze allemaal kort en bondig of juist meer beschrijvend. Zolang ze dezelfde toon en vorm hebben en je tekst daardoor een duidelijke flow heeft.
3. Schrijven = schrappen
Een bekend motto in schrijven is schrijven = schrappen. Dat betekent niet dat alles altijd korter moet. Zorg er wel voor dat je geen overbodige woorden gebruikt en dat wat je schrijft, direct bijdraagt aan het doel van je tekst. Een anekdote of achtergrondfeitje delen kan een tekst persoonlijker of levendiger maken. Het moet wel aansluiten bij je boodschap en er niet van afleiden door te vervallen in een
Ook teksten die niet passen bij je doelgroep wil je vermijden. Gebruik geen ingewikkelde vaktermen zonder uitleg wanneer je schrijft voor beginners. Of uitgebreide beschrijvingen van vaktermen wanneer je tekst voor professionals is. Klinkt logisch, toch wordt dit nog weleens vergeten.
En deze drie simpele schrijftips vergeet je natuurlijk niet wanneer jij je volgende tekst schrijft!