Maak jij deze Pinterest fouten? (+handige tip)

Tips voor een goede Pinterest strategie

Gebruik je Pinterest voor marketing, maar zie je niet de resultaten waarop je had gehoopt? Het kan zomaar dat je fouten maakt zonder dat je het doorhebt. Van het niet plannen van een strategie tot het niet vaak pinnen, hier zijn veelgemaakte Pinterest fouten die je wil vermijden en hoe je ze kunt oplossen.

Maak jij deze 8 Pinterest fouten? (+ handige tip)

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Pinterest geen social media platform. Want hoewel je hier ook andere profielen kunt volgen, is Pinterest veel meer een visuele zoekmachine.

Of je nu recepten zoekt, interieurideeën, mode of stijl of reisinspiratie, je kunt het vinden op Pinterest. Je persoonlijke tijdlijn is het verzamelpunt van Pinterest. Hier vind je nieuwe ideeën en pins, met aanbevelingen op basis van je interesses en gepinde afbeeldingen.

8 Pinterest fouten die je niet meer zal maken

Wat Google is voor tekst, is Pinterest voor afbeeldingen: een zoekmachine die flink wat verkeer naar je blog of website kan sturen. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 445 miljoen gebruikers! Om er succes mee te halen, wil je het wel goed aanpakken.

Of je nu nieuw of ervaren bent met Pinterest, het is gemakkelijk om fouten te maken bij het maken en beheren van je campagnes. Van het niet opnemen van een call-to-action tot het kiezen van de verkeerde zoekwoorden, ontdek de top acht Pinterest-blunders en hoe je ze kunt vermijden.

1. Onvolledig profiel

Een van de belangrijkste stappen om succesvol te zijn op Pinterest is het maken van een geoptimaliseerd profiel en het schrijven van pakkende beschrijvingen die het verhaal van je merk vertellen. Neem bij het opzetten van je Pinterest-profiel dan ook de tijd om elk onderdeel in te vullen en ervoor te zorgen dat het jou en je bedrijf goed beschrijft.

Richt je bij het schrijven van beschrijvingen op het gebruik van trefwoorden die relevant zijn voor je doelgroep, zodat je makkelijk gevonden kan worden.

2. Website niet claimen

Grote kans dat je Pinterest – net als ik – eerst vooral hebt gebruikt om mooie plaatjes op te slaan. Wil je Pinterest gebruiken om meer verkeer naar je blog te trekken of zelfs klanten mee binnen te halen? Zorg dan dat je je website(s) claimt op Pinterest!

Als je je website claimt, krijg je namelijk toegang tot statistieken over de pins die je vanaf je website publiceert. Ook krijg je inzicht in de statistieken over de pins die anderen vanaf je website bewaren. Bovendien kan iedereen dan zien waar ze meer van je content kunnen vinden.

Daarnaast zullen je profielfoto en een volgknop voor je Pinterest-account zichtbaar zijn bij alle pins die afkomstig zijn van je website. Ook verschijnt er een wereldbol naast de URL van je website in je profiel. Als je een geverifieerde verkoper bent, zie je een blauw vinkje. Dat verhoogt meteen de betrouwbaarheid van je profiel.

3. Geen verticale afbeeldingen of verkeerde afmetingen

Eén van de belangrijkste kenmerken van Pinterest is het gebruik van verticale afbeeldingen. Gebruik verticale afbeeldingen van hoge kwaliteit die opvallen in de feeds van mensen. Pinterest zelf raadt een beeldverhouding van 2:3 aan (bijvoorbeeld 1000 x 1500 pixels). Andere verhoudingen kunnen ervoor zorgen dat je pin wordt afgekapt of de prestaties negatief beïnvloeden.

Zorg er dus voor dat de afbeeldingen die je op Pinterest gebruikt ook verticaal zijn en de juiste afbeeldingen hebben. Zoals hieronder.

Maak jij deze Pinterest fouten? (+handige tip)

4. Slechte foto’s of onleesbare tekst

De beste pins zijn visueel aantrekkelijk, vertellen een goed verhaal en zorgen ervoor dat mensen meer willen weten. Het is daarom belangrijk voor je Pinterest marketing om te zorgen dat Pins die je creëert, visueel aantrekkelijk en duidelijk leesbaar zijn.

Wist je dat 85% van de gebruikers Pinterest gebruikt op een mobiel apparaat? De Pinterest app heb je zo altijd bij de hand, onderweg of thuis, op je smartphone of tablet. Afbeeldingen van slechte kwaliteit of lage resolutie zullen lang niet zo effectief zijn als goed leesbare afbeeldingen van goede kwaliteit.

5. Geen beschrijving, keywords of hashtags

Pinterest is een virtuele zoekmachine en dus mogen zoekwoorden niet ontbreken in de beschrijving van je pin. Als je die niet toevoegt, is de kans dat mensen jouw pins vinden vrij klein. Zorg dus dat je een goede beschrijving toevoegt aan elke pin die je plaatst en gebruik tenminste 2-3 woorden (short tail keywords).

Ook hashtags kunnen tegenwoordig gebruikt worden op Pinterest, al zijn deze geen must. Doe vooraf onderzoek naar trending keywords en onderwerpen en neem deze mee in je beschrijvingen. Daarnaast kun je ook trends op Pinterest zelf verkennen en bepalen of het nuttig kan zijn om ze in je pins op te nemen.

Als je pin een link bevat, controleer dan of de link (nog) actief is en snel laadt. Het advertentiemateriaal van je pin vertelt mensen wat ze kunnen verwachten als ze klikken. Zorg ervoor dat het overeenkomt met het onderwerp en de afbeeldingen van de website waar je naar linkt.

7. Te commerciële content

Veel Pinterest-marketeers maken de fout om hun posts en pins te voorzien van zware verkoopboodschappen of te directe promoties. Als jouw pins alleen maar reclame maken voor je product of dienst, zullen ze waarschijnlijk door gebruikers worden genegeerd. In plaats daarvan kun je je beter richten op inhoud die waardevol is voor een publiek, zoals afbeeldingen die levensstijlinspiratie of educatieve waarde uitbeelden.

Probeer een balans te vinden tussen promotiemateriaal en inhoud die nuttig is voor volgers. Toon bijvoorbeeld succesverhalen van klanten of originele ideeën met betrekking tot je merk om zo een verhaal te vertellen over wie je bent en waarom mensen je zouden moeten volgen.

Handig: Gebruik Tailwind om je pins te plannen

Wil jij meer halen uit Pinterest? Maak dan gebruik van Tailwind en plan hiermee je content voor Pinterest. Zo kun je regelmatig nieuwe pins posten naar je profiel zonder er constant zelf mee bezig te moeten zijn. Tailwind heeft zowel gratis als betaalde opties. Meld je aan via deze link en ontvang een maand gratis!

Tips voor een goede Pinterest strategie

8. Borden niet regelmatig bijwerken

Het up-to-date houden van je boards met nieuwe pins is essentieel om een actieve aanhang op Pinterest te behouden. Het is belangrijk om regelmatig en consistent nieuwe inhoud toe te voegen, vooral op borden met veel verkeer.

Overweeg om de inhoud van andere mensen die relevant is voor het onderwerp en doel van je bord te delen en opnieuw te plaatsen om een meer dynamische en diverse selectie van pinnen te creëren. Zorg er daarnaast voor dat je regelmatig oudere boards vernieuwt met nieuwere pins om zo weer een nieuw publiek te bereiken.

Wat zijn jouw top-tips voor Pinterest in 2023?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.